Kundesenter Mine sider Selg Kategorier
QXL.noArkiv

Annonce:

Fremtidens teknologi ligger i skolens læringsopplegg

En gang i tiden var det skolens læringsopplegg som sørget for at internettet ble oppfunnet og at datamaskinene ble utviklet dithen hvor de er i dag. Det var blant annet her nettauksjonene kom fra. Uten en nettside som kunne gi oss disse, så var det simpelthen ingen åpning for dem. I dag foregår så og si alle auksjoner over nett, noe som bringer store fordeler.

Akkurat som nettauksjonene en gang oppstod ut av fersk teknologi fra skolesystemet, så vil også fremtidens teknologi komme fra dagens unge. Derfor er det viktig at vi inkorporerer gode rutiner i læringsopplegget. Her har det over årene kommet en rekke gode forslag til hvordan en skal lære barna på best mulig måte.

Fremtidens teknologi ligger i skolens læringsopplegg

Teknologi som sentralt grunnlag i læringen

Datamaskinene har for lengst fått sitt innpass i både grunnskolen, ungdomskolene, og selvfølgelig videregående og universiteter. Disse åpner opp et bredt sett med muligheter. Vi skryter ofte av hvordan Minecraft kan bidra med kunnskaper inn mot programmering. Men hva med et program som Lego Education for eksempel?

Det er også store muligheter for tilegning av nyttige kunnskaper gjennom sjakk for eksempel. Spillet setter virkelig yngre hjerner i spill, og det er meget viktig for læring. Dessuten er det viktig at det også er gøy for barna. Her er det nok liten tvil om at programmer som inneholder Lego og andre lekne elementer tiltrekker seg barn som bare det.

Om vi skal utvikle bedre teknologi i fremtiden, så er det viktig at vi benytter oss av læringsmidler som faktisk tillater nettopp dette. De må være utfordrende og gjøre at barna virkelig må la motoren i hjernen gå. Men samtidig er spillene og programmene også nødt til å fostre en viss interesse hos barna, og ikke minst være noe underholdende på veien.

Den neste Bill Gates eller Steve Jobs kan faktisk komme fra Norge. Det er ingenting som i grunn står i veien for dette, bortsett fra at utdanningssystemet kan bli hengende etter. I dag er vi derimot ganske langt foran andre på mange måter hva gjelder fasiliteter. Målet nå vil være å opprettholde forspranget på det tekniske.

Samtidig må lærere også bli bedre å lære bort denne teknologien, og det starter rett og slett med at de lærer seg den inn og ut selv først. Hvem vet hvor teknologien egentlig kan bringe Norge inn i fremtiden?