Kundesenter Mine sider Selg Kategorier
QXL.noArkiv

Annonce:

Hva påvirker oss til å kjøpe?

Det er mye som har endret seg i forbindelse med handlevaner, etter at vi begynte å handle mer og mer på nettet. Hvor fort vi forventer varer, hva slags utvalg vi forventer og hvordan vi velger hva vi vil kjøpe har endret seg ganske drastisk de siste årene. La oss se litt nærmere på, hvordan netthandel har begynt å påvirke hva som får oss til å kjøpe.

Hva påvirker oss til å kjøpe?

Er det ikke bare reklame?

Det sier seg selv at reklame har vært en stor faktor når det kommer til hva som får oss til å kjøpe ting. Vi blir påvirker av reklame hele tiden, skjult som åpenlys, og det kan være vanskelig å skille hva som stemmer av de mange påstander som kommer frem og hva som utelukkende er et middel for å få oss til å kjøpe noe. Dette er en av grunnene til at man har funnet helt andre måter å påvirke forbrukere på, noen måter som de som lager produktene ikke har noen innvirkning på selv. Vi påvirkes nemlig i stor grad av hva andre synes, og nettet har også gjort det mye mer tilgjengelig å finne ut av hva andre egentlig mener om forskjellige produkter.

Anmeldelser er det nye store

Den måten vi handler på i dag gjør at anmeldelser i stor grad styrer oss og påvirker oss til hva vi skal kjøpe. Dette er på mange måter bra. Vi drives av andres meninger i større grad enn noensinne før. Det beviser sider som Trustpilot og Tripadvisor, men også norske populære sider som norskeanmeldelser. Anmeldelser fremstår som troverdige fordi det er basert på andre forbrukeres erfaring med et produkt, om det være seg et hotell, et flyselskap, støvsuger eller sminke. Sosiale medier som YouTube svømmer også over av anmeldelser av produkter og tjenester. En dårlig anmeldelse kan skade et produkts omdømme, og derfor bidrar det også til å legge press på produsenter om å produsere bedre ting – om å lytte til forbrukerne.

Denne trenden innenfor online handel, og handel i det hele tatt, er derfor svært positiv sett fra et forbrukerperspektiv. Anmeldelser kan på sikt gi oss bedre tjenester og produkter, og du kan unngå å kjøpe ting som reklamen sier er fantastisk, men anmeldelsene avslører at ikke er. Troverdighet er nemlig viktig, og vi har ikke lenger noen troverdighet til reklame – vi vet at de bare prøver å selge. Anmeldelser derimot, og gjerne av populære influencere som vi stoler på eller bare mannen i gata – de snakker gjerne sant og derfor påvirker de oss til å kjøpe som aldri før.