Kundesenter Mine sider Selg Kategorier
QXL.noArkiv
Annonce:

Koronaviruset får følger også for recruitment marketing

Koronaviruset får følger også for recruitment marketing

I første del av 2020 påvirker det såkalte koronaviruset alt og alle. I første hånd er det selvfølgelig begrensning av smitte og behandling av rammede som prioriteres, men samtidig får pandemien også store følger for praktisk talt alle bedrifter. Det handler da om både direkte økonomiske effekter og mer langsiktige endringer, som sannsynligvis vil påvirke hvordan vi jobber også i fremtiden.

Denne situasjonen påvirker definitivt også HR-avdelinger rundt om i verden, som må tilpasse seg en veldig annerledes hverdag. En god del av rekrutteringsarbeidet er for så vidt allerede digitalt, men nå presses det virkelig til det ekstreme. Det får også følger for det området som på engelsk kalles for «recruitment marketing». Dette fagområdet kan sies å være en mer spisset det av employeer branding, der man virkelig setter søkelyset på å drive kandidater fra å få opp øynene for selskapet som arbeidsgiver, helt til å sende inn en søknad.

Kandidater får opp øynene for nye ting

Det er sikkert mange arbeidssøkere som tenker at det er arbeidsgiver som har all makt i en rekrutteringsprosess. Det er selvfølgelig viktig å presentere seg på en så god måte som mulig, med en profesjonell søknad og cv, men det er også viktig å huske på at man kan stille krav også som søker. Dette gjelder spesielt innenfor bransjer der det er stor mangel på spesifikk kompetanse. Det er også bakgrunnen for at mange selskaper driver med recruitment marketing, for å tiltrekke seg for eksempel salgstalenter.

I forbindelse med koronakrisen vil mange kandidater vektlegge nye ting, og selskaper som driver med recruitment marketing må følge nøye med på dette. Det er de langsiktige følgene som er spesielt viktige:

  • • I disse dager det mange som har hjemmekontor. Det gjelder også for mange roller som tradisjonelt ikke har hatt mulighet til å jobbe hjemmefra. Både telefonsalg og kundeservice er typiske bransjer der bedrifter jobber hardt for å tiltrekke seg talenter, samtidig som mulighetene for å jobbe hjemmefra har vært begrensede. Nå åpner seg plutselig mulighet for dette.
  • • Mange vil få en tankevekker i forhold til hvilke jobber som egentlig er trygge eller ikke. Når mange blir permittert fra det som tidligere var å regne som helt trygge jobber, vil også mange kandidater i enda større grad se etter trygghet og følge med på hvilke arbeidsgivere som passer på sine ansatte også i vanskelige tider.

  • Vi vil helt sikkert se dyptgående analyser av hvordan jobbsøkere har endret adferd når støvet etter hvert legger seg etter denne krisen.

    Selskapene må tenke nytt

    For selskaper, og alle fagfolk innenfor HR som jobber med recruitment marketing, er det viktig å tilpasse seg denne nye situasjonen. I og med at mange prosesser innenfor recruitment marketing er digitalisert, vil det heldigvis være relativt målbart i mange tilfeller. En organisasjon som for eksempel har satt opp et løp fra første kontakt med en person til mottatt søknad, vil dette være like målbart som forskjellige salgsprosesser. På mange måter ligner jo også recruitment marketing i stor grad på det som kalles acquisition marketing innenfor salg, der man er veldig konkret i forhold til hva markedsføringen skal resultere i av salg og nye kunder.

    I tillegg til å speile kandidatenes preferanser er det også viktig å følge med på at de interne prosessene når det gjelder å fange opp og konvertere mulige kandidater er tilpasset den nye situasjonen. Hva som er nødvendig i forhold til dette vil variere fra selskap til selskap, men det handler nesten helt sikkert om digitalisering.

    I stort er dette en utfordrende situasjon for alle – men samtidig noe som det er mulig å komme styrket ut av.