Phyllis Dodd (1899-1995) Selvportrett signert. Tørrpunkt. Tallerken; 7 x 4 tommer (18 x 10 cm). Papirstørrelse; 10 x 7 tommer. (26 x 18 cm). Tilbys for £3500.
Phyllis Dodd (1899-1995) Selvportrett signert. Tørrpunkt. Tallerken; 7 x 4 tommer (18 x 10 cm). Papirstørrelse; 10 x 7 tommer. (26 x 18 cm). Tilbys for £3500.

Reflekterer over selvportretter i en ny utstilling

Liss Llewellyn undersøker tradisjonen med den kreative selfien, som har eksistert siden antikkens Hellas, men ble en kunstnerisk standard under renessansen.
0 Aksjer
0
0
0

Liss Llewellyn er for tiden vertskap for en nettutstilling med tittelen 36 Self Portraits. Mens selvportrett kan spores tilbake til gresk kunst, var det ikke før renessansen at det ble en egen sjanger. Giorgio Vasaris The Lives of the Most Excellent Painters (1550) viste seg å forandre spillet når det gjaldt å skape en fortelling rundt kunst og de fascinerende karakterene som lager den.

Hans liv er en samling av mer enn 180 biografier om italienske kunstnere, som starter med Cimabue (1240-1302) og når et klimaks med Michelangelo Buonarroti (1475-1564).

Jacob Burckhardt sa: «Og uten Giorgio Vasari fra Arezzo og hans viktige arbeid, burde vi kanskje til i dag ikke ha noen historie om nordlig kunst, eller om kunsten i det moderne Europa, i det hele tatt.»

På mange måter, ved å gjøre artister tilgjengelige og heve deres status via sladderhistorier, innledet Vasari kjendiskulten. Ideen om at kunstnere er lidenskapelige, selvdestruktive og plaget, i tillegg til melankolske og reflekterte, tok snart tak i publikums fantasi. Kunstnere selv gjorde svært lite for å endre denne oppfatningen.

Henry Arthur Riley Me 1940 42 (1)

 

Henry Arthur Riley (1895-1966) Me, 1940-42 Signert, påskrevet med tittel og dato på båren. Olje på lerret. Tilbys for £35.000.

 

Som WH Auden forklarte: ‘Et ærlig selvportrett er ekstremt sjeldent fordi en mann som har nådd graden av selvbevissthet forutsatt av ønsket om å male sitt eget portrett nesten alltid også har utviklet en egobevissthet som maler seg selv når han maler seg selv, og introduserer kunstige høylys og dramatiske skygger.’

Frida Kahlo portretterte seg selv igjen og igjen, samtidig som hun utforsket, stilte spørsmål ved og iscenesatte seg selv og sin identitet. I løpet av livet malte hun rundt 142 malerier, og 55 var selvportretter. Kahlo sa: «Jeg maler selvportretter fordi jeg er så ofte alene, fordi jeg er den personen jeg kjenner best.»

John Singer Sargent hadde en mindre filosofisk motivasjon for å bruke seg selv som subjekt. Han sa: «Hver gang jeg maler et portrett, mister jeg en venn.»

Evelyn Gibbs selvportrett 1927

 

Evelyn Gibbs (1905-1991), Selvportrett , 1927, Nummerert med blyant, blindstempel nede til høyre. Drypoint, trykt posthumt av Eksekutoren av Artist’s Estate i et opplag på 60 3 3/4 x 5 tommer (8,6 x 12,7 cm). Tilbys for £1200.

 

Liss Llewellyn-showet inneholder et selvportrett fra 1927 av Evelyn Gibbs (1905 – 1991). Hun grunnla Midland Group of Artists i 1943 og fikk i oppdrag som offisiell krigskunstner å spille inn kvinner som lager ammunisjon, og jobbet i blodoverføring og i Women’s Voluntary Service. Syv av verkene laget i løpet av denne tiden holdes på Imperial War Museum.

Maleriene til den tyske immigranten Karl Hagedorn (1889 – 1969) er noen av de tidligste og dristigste eksemplene på postimpresjonistisk arbeid produsert i Storbritannia. Mye av bakgrunnen hans er unnvikende, noe som førte til noen spekulasjoner om at han var et uekte barn av Kaiser Wilhelm II.

Karl Hagedorn Design A Self Portrait Rowing

 

Karl Hagedorn (1889- 1969) Design: A Self Portrait Rowing . Påskrevet med tittelblekk, hvite høylys i gouache. Tilbys for £875.

 

Hagedorns tidlige verk forvirret tidens kunstkritikere med sine merkelige farger og skarpe vinkler. Han mente at kunst ikke trengte å representere motivet sitt på en konvensjonell måte, ettersom fotografi kunne fylle den rollen. Maleriene hans (som han kalte ‘rytmiske uttrykk i linje og farger’) var sterkt påvirket av andre europeiske kunstnere som Pablo Picasso, Gino Severini og Henri Matisse, som han møtte i Paris i 1912. Dette møtet var et avgjørende øyeblikk for ham, og til slutten av livet beholdt han restene av en sigarett Matisse hadde gitt ham.

Fra 1925 til 1930 underviste hun på deltid ved Walthamstow Technical College. I 1928 giftet hun seg med kunstneren Douglas Percy Bliss (1900’1984). De to etablerte seg på Sandcroft Road 65, Lambeth, over en pølsefabrikk, hvorfra stinken kom opp gjennom gulvplankene. De jobbet ved siden av hverandre, og stilte ut sammen på Derby Art Gallery i 1947.

Phyllis var en perfeksjonist, og på grunn av denne egenskapen nappet hjemmelivet hennes tid til å male. Da hun var student malte hun med så fokus at hun ofte glemte å spise og ble syk. I en kommentar om livet sitt som husmor sa hun at «når det er støv på trappene, kan jeg ikke slå meg til ro med å male.» Dette hjemsøkende selvportrettet tilbys for £3500.

Charles Mahoney Dukkeførerens selvportrett 2

 

Charles Mahoney (1903-1968). Dukkeføreren (Selvportrett). Penn, blyant og akvarell. Tilbys for £2,675.

 

Mens noen malere valgte seg selv som emner på grunn av kreativ psykoanalyse eller for å engasjere seg i en etablert tradisjon, kom Francis Bacon på prosessen fra en mer frustrert disposisjon.

Han sa: «Jeg avskyr mitt eget ansikt, og jeg har tatt selvportretter fordi jeg ikke har hatt noen andre å gjøre.»

0 Aksjer
Du vil kanskje også like